2012. június 9., szombat

Nyárelő varázsíz - rózsaszörp és epres rózsalekvár

Talán ebben a névben tudnám összefoglalni azt a csodát, ami a befőzős fazekamból kikerült.
Tudom, ez kézimunkás, kézműves blog, igyekszem is a biokertes elragadtatásaimat visszafogni, de 1-2 konyhai alkotást muszáj...:) Bocs.

Annástól jutván Hédiig ma reggel rózsabefőzési tervekkel vérteződtem fel.



-Este szedtem 700g (3/4 bevásárlókosár) szirmot, többnyire paradicsompirosat és rózsaszínt. A méhecskéket már szedés közben jó kerülni, épp elég mosásnál az aprócska fekete bogárkákat kiterelni.
-5l vízzel felöntve a 10 literes lábosom kényelmesen tele lett. 
-Fél órát főztem, csodás rubin lé és fakó sziromfoszlányoknál már jónak ítéltem. (Az időnként érezni vélt rohadásnak induló salátaszagtól igyekeztem elvonatkoztatni.)
-4l levet lemertem, 2 citrom héjával, levével, 3kg cukorral felfőztem szörpnek.
-A maradék lé ellepte a sziromtrutyit (2l/2kg kb.). Pektinnyerés miatt 5 nagy almát (1 kg kb.) beledaraboltam, 1/2 liter víz kellett még az almák miatt.
-Közben a kicsumázott friss eperből másfél kiló is beszállt a lábosba, pár perc múlva nekiestem botmixerrel. Mivel a szirmok lassan 1 órája puhultak, nem volt gond a turmixolással. Kukoricaszem - héjnyi darabkák maradtak, de hát ugye az almát is héjastól aprítottam.
-3 kg cukor és 3 tasak dzsemfix zárta a sort.

Szerintem nem ettem még finomabb lekvárt, pedig a tegnapelőtti sütőtök-banán eper is dobogós. Semmi keserű íz nem volt benne a cukrozás után, mint néhányan említették. Talán az eper miatt...

Férj fél 1-kor jött meg a céges buliról, az utolsó üvegeket már ő mossa és tölti:)
9-kor kezdtem konyházni 3 tepsi kakaós csigával... Valahogy jól esett leülni...



UTÓLAGOS VÉLEMÉNY néhány nap elteltével.
A lekvár tökéletes, ám a szörp nekem nagyon édes. Tudom, a cukor konzervál...ezt mindig citrommal kompenzálom, de a nyers citrom felfőzve elveszíti vitaminjainak nagy részét, a citromsav meg mű. Nálam itt is a bodzaszörpös elméletem lesz a nyerő: Hígításkor csavarok friss citromot a szörpbe, így nagyon friss és finom!

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

:) Nem is hallottm még ilyenről, nagyon finom lehet.

Paat írta...

Az! Az első üveg már elfogyott:)

Oliv Flower írta...

Két éve, hogy a bodzaszörp elkészítésekor pár kanál szárított levendulát teszek az áztatandó bodzavirágok közé, és érdekesség, hogy enyhén citrusíz érződik a bodzaízözön köré;
5 l uborkásüveget teletöltök frissen szedett bodzavirággal, majd rá két lapos ek szárított levendulavirág; Rá az előre elkészített és kihűlt szirup és tányérral lefedem, majd a teraszra teszem - a nap is süti egész nap -; kb. 24 óra után leszűröm az egészet és a levet felforralom üvegekbe teszem (egy részébe teszek tartósítószert, hogy télire is legyen belőle); Szárazdunksz és kész;
A maradvány növényi anyagra állottvizet öntök a 5 l-es üveg szinéig; majd szintén 24 órát állni hagyom - ezt friss fogyasztásra használom (ha kell, alkalmanként teszek bele cukrot, de általában nem kell).
Vagy - a maradvány növényi anyagra állotvizet öntök, lefedem tányérral és a fürdőszobába teszem (az nálunk a leghidegebb hely nyáron, ill. sötét); Tegyünk alá tálcát, mert lehet, hogy enged majd egy keveset; Addig várunk, míg elkezd érdekesen penészedni, zavaros lesz, majd kitisztul; Ha kitisztult, óvatosan leszedjük a penészréteget a tetejéről, kiszedjük a növénymaradványokat, majd leszűrjük és üvegekbe tesszük; Hideg helyre tesszük - nem hűtőbe - még egy-két hétig, majd hűtőbe tesszük és óvatosan öntve (az alján marad szöszmösz) elfogyasztjuk = kellemes, pezsgőre hajazó finom italt kapunk; Van neki alkoholtartalma vigyázzunk!
Évek óta készítem,nekünk bejött.

Paat írta...

Nagyon köszönöm, hogy ezt a sokmindent leírtad, ki fogom próbálni:)